【今回の調査結果のポイント】
- コロナ禍の影響で旅行予定に変更が生じた割合は、4月のピーク(3.5割)から7月にかけて1.5割に減少しました。8~9月は2割弱とやや増加したものの、10月および11月には1割となりました。しかし、12月には再び2割に増加しました。4~5月は1回目の緊急事態宣言下、8月および12月は 第2波・第3波の新型コロナの再流行が懸念されていた時期であり、感染拡大にともない、旅行内容を変更する傾向が確認されました。
- 旅行実施時の感想について「平時と特段変わらない」は6月から10月にかけて徐々に増加し、4.5割となりましたが、12月には4割に減少しました。3月から7月にかけては、「閑散としていて寂しい」が「想定より混雑」より高い割合でしたが、8月以降はその割合が逆転していることから、少しずつではありますがコロナ禍前の状態に戻りつつあることがうかがえます。
- Go Toトラベル等旅行割引支援制度の10~12月の利用率は7.5~9割でした。旅行割引制度を利用した旅行のうち、4割強がコロナ禍以前と同程度の予算で旅行内容をアップグレードしています。
【Key Points of Results】
- The percentage of respondents changing their travel plans due to COVID-19 decreased from a peak of 35% in April to 15% in July. In August and September, the percentage increased slightly to just under 20%, but this figure dropped to 10% in October and November. However, this decrease was followed by another increase to 20% in December. These changes are likely because the first state of emergency was declared in April and May. Additionally, August and December were during the second and third waves, when there was concern about the reemergence of COVID-19.
- Regarding trip impressions, “Not much different from normal” increased gradually from June to 45% in October, before dropping to 40% in December. From March to July, the ratio of “It was deserted and lonely” was higher than “It was more crowded than I expected,” but from August onward, this ratio reversed. This change suggests that the situation was gradually reverting to pre-COVID-19 times.
- The utilization of travel discount support programs such as Go To Travel was 75 to 90% between October and December. In terms of how discounts were used, over 40% upgraded their trip with the same budget as before COVID-19.