【今回の調査結果のポイント】
- 今後の旅行先選択や旅行行動は「変化する」という回答が8割を占めました。具体的には、「混雑場所の回避」「混雑日・時期・季節の回避」「混雑時間の回避」「混雑状況の事前確認」など密を避ける行動が強く意識されています。
- 新型コロナウイルスの流行によって被害を受けた観光地に対して、6割が「支援したい」と回答しました。しかしながら、支援意向がある人に対して支援の実施有無を尋ねたところ、「既に実施した」は1割未満にとどまり、「具体的な支援方法がわからない」が7割を占めました(20年12月調査)。
- 新型コロナ収束後の旅行意向は、国内旅行については約7割が「行きたい」と回答し、特に、GoToトラベルキャンペーン期間中に実施した20年12月調査における旅行意欲が高くなりました。一方、海外旅行については「行きたい」は3割前後にとどまりました。
【Key Points of Results】
- Eighty percent of the respondents answered that their selection of travel destinations and their behavior during travel would change in the future. Specifically, there is a strong awareness of needing to avoid crowds, such as “avoiding crowded places,” “avoiding crowded dates, periods, and seasons,” “avoiding crowded times,” and “checking the level of crowding in advance.”
- Sixty percent of the respondents said they would like to support tourist destinations affected by the COVID-19 pandemic. However, when those willing to provide support were asked whether or not they had, less than 10% said they had already done so, and 70% said they “Did not know how to provide specific support” (December 2020 survey).
- For travel intentions after COVID-19 is contained, about 70% of the respondents answered that they would like to travel domestically. In the December 2020 survey conducted during the Go To Travel Campaign, willingness to travel was particularly high. However, only about 30% of respondents wanted to go overseas.