「DBJ・JTBF アジア・欧米豪 訪日外国人旅行者の意向調査 (第3回 新型コロナ影響度 特別調査)」

概要

「DBJ・JTBF アジア・欧米豪 訪日外国人旅行者の意向調査 (第3回 新型コロナ影響度 特別調査)」

株式会社日本政策投資銀行(DBJ)では、多様化するインバウンド市場において、自治体や事業者がインバウンド施策を実施する際の基礎資料となるデータを広く発信することを目的として、2012年より継続的にアジア・欧米豪12地域(欧米豪は2016年より調査対象に追加)の海外旅行経験者を対象にインターネットによるアンケート調査を実施している。2015年より当財団(JTBF)と共同で調査を行い、以降、毎年、調査及び調査結果のリリースを行っている。

2020年6月には、新型コロナウイルス感染症が外国人旅行者の海外旅行意向に与えた影響や、感染収束後のインバウンド市場の潜在需要を調査すべく、「第1回新型コロナ影響度特別調査」を実施し、2020年12月には、「第2回新型コロナ影響度特別調査」を実施した。

第1回調査、第2回調査後の外国人旅行者の意向変化を把握するため、アジア・欧米豪14地域の海外旅行経験者7,355人を対象としたアンケート調査を2021年10月5日~10月19日に実施した。

なお、今回の調査では、新規市場として、インドとベトナムにも一部の質問項目につきアンケート調査を実施、別冊レポートにまとめた。

調査概要・回答者属性

報告

調査結果概要

〜新型コロナ収束後の海外旅⾏先として、日本は⾼い人気を維持〜
〜アウトドアアクティビティの拡充やサステナブルな取組の情報発信などにより、さらなる日本の魅⼒向上へ〜

  • 今回の調査では、前回調査に引き続き、①アジアを中⼼に新型コロナへの不安が残るものの、⾜下のレジャー実施意向は全般的に上昇、②新型コロナ収束後の海外旅⾏の実施意向も上昇、③海外旅⾏先としての日本の人気は引き続きトップ、④多くの市場で日本の清潔さ、⾷事の美味しさ、治安の良さは⾼評価、であることが確認できた。なお、新型コロナ収束後の海外旅⾏実施意向や新型コロナに対する不安については、新型コロナワクチン接種率の⽔準にかかわらず、いずれの国・地域においても新型コロナ収束後の海外旅⾏意向は強いが、ワクチン接種率と感染不安の払拭との関係については、国・地域ごとに異なる傾向がみられた。
  • 直接の往来が困難となったコロナ禍において、ニーズが⾼まったものや、新たに出現したものもある。アウトドアアクティビティやグランピングは、コロナ禍による嗜好の変化により特に関⼼が⾼まった活動で、今後の実施意向も強い。オンラインツアーは、旅⾏の下調べ等、リアルな旅⾏と関連の深い利⽤が多いが、新たなコンテンツとして利⽤している層も一定数いることから、リアルな旅⾏の需要開拓や楽しみ⽅の深化の⼿段として、また新たなニーズに対応するコンテンツとして、一層の活⽤が期待される。

  • コロナ禍で注目されているサステナブルツーリズムについては、海外旅⾏を検討する際、全体の約7割がサステナブルな取組を重視する意向を示し、⾼年層より若年層の⽅が「サステナブルな取組を重視する」と回答した割合が⾼い。サステナブルな取組を重視する理由は、環境保全、地域貢献に関することは⾼年層ほど選択率が⾼く、補助や割引に関することは若年層の選択率が⾼いなど、世代による価値観の違いがみられた。なお、サステナブルな取組による宿泊単価の値上げに対しては、全体の約7割が許容の意向があり、⾼年層より若年層の⽅が「よいと思う」と回答した割合が⾼かった。海外旅⾏の検討段階で多くの人がサステナブルな取組を重視していることを踏まえ、地域や事業者は、実践するサステナブルな取組を、背景にある地域の歴史・文化等と組み合わせてストーリー性を持って伝えるとともに、旅⾏者に対しては、旅⾏中にどのような場所で、どのような形で、地域におけるサステナブルな取組に協⼒してもらうことが可能か、情報発信していくことが重要と考える。

  • また、ワーケーションについては、全体の約1割が「休暇中の旅⾏先でも必要があれば書類作成やオンラインでの会議出席などをしても構わない」との考え⽅を有している。そして、この考え⽅を持つ層を中⼼に、一定数が⾃宅に限らず多様な場所をオフィスとして活⽤していることがうかがえ、これらの層の旅⾏先で仕事をする上での様々なニーズも確認できた。ワーケーション需要を取り入れるために、事業者は、利⽤者の様々なニーズのうち、どのようなニーズに対応するのか検討し、それに合わせた受入環境整備を⾏うとともに、地域内の関係者においては、事業者がカバーしきれない需要等のニーズを共有して環境整備を⾏い、共に情報発信することが重要と考える。

  • このように、新型コロナの影響により直接の往来が困難な状況が⻑期化している中でも、日本の美しい四季や⾃然を活かしたアウトドアアクティビティの拡充等、新たなニーズへの対応による日本のさらなる魅⼒向上のためのヒントを得た。また、サステナブルツーリズムやワーケーション等の様々な価値観を取り入れることによる、旅⾏の可能性の広がりも示唆された。来たるべき海外旅⾏再開に備え、今後とも魅⼒ある観光地域づくりが進められていくことを期待したい。

Survey Summary

Japan Will Remain a Popular Destination for International Travel After COVID-19 is Contained:
Attractiveness Can be Enhanced through Expanding Outdoor Activities and Disseminating Information on Sustainable Initiatives

  • The current survey, as with the previous survey, indicates that: (1) Intent to participate in leisure activities is generally higher, although there is still some concern about COVID-19, especially in Asia; (2) intent to travel overseas after COVID-19 is contained is over is also higher; (3) Japan remains the most popular overseas travel destination; and (4) Many markets rate Japan’s cleanliness, food, and safety highly. Willingness to travel abroad after COVID-19 is contained, and anxiety levels about COVID-19 are high in all countries/regions, regardless of the level of vaccination coverage. However, the relationship between vaccination coverage and reduced anxiety about infection tends to differ by country/region.
  • Some needs have increased, and new needs have emerged in the aftermath of the pandemic, which made direct travel to Japan difficult. Respondents are showing an increased interest in outdoor activities and glamping due to changing tastes in the wake of the pandemic. They also firmly intend to participate in these activities in the future. Online tours are often used to research travel destinations and other purposes closely related to actual travel; however, some respondents also use online tours as new content. We, therefore, expect to see further use of online tours as a means of developing demand for actual travel and deepening enjoyment and as a form of content that addresses new needs.
  • Regarding sustainable tourism, which is a focus of attention during the pandemic, around 70% of respondents indicated they place importance on sustainable practices when considering overseas travel. Younger respondents were more likely than older ones to emphasize these practices. Regarding reasons for emphasizing sustainable practices, older respondents were more likely to respond with environmental protection and contributing to the community. In comparison, younger respondents were likelier to choose subsidies and discounts, indicating different generations had different values. About 70% of all respondents were willing to accept an increase in room prices for sustainability, with a higher percentage of younger respondents than older respondents saying they thought it was a good idea. Given that many respondents place importance on sustainable initiatives when considering overseas travel, local communities and businesses need to use stories to communicate the sustainable initiatives they are implementing in combination with the local history and culture. It is also essential to provide tourists with information on where and how they can support sustainable activities in the region during their trip.
  • Regarding workcations, about 10% of respondents said they “would work on documents or attend meetings online while traveling on vacation, if required.” We also found that some of these respondents are using their homes and multiple other areas as their offices. This usage indicates diverse needs while traveling. To incorporate the demand for workcations, we believe business operators must consider which user needs they will meet and develop the required environments accordingly. Related parties in the community must also help meet the demands and needs that business operators cannot cover. Cooperation between these groups is essential for developing environments and disseminating information.
  • Although COVID-19 has made direct travel to Japan difficult for an extended period, the survey results provide hints for further enhancing Japan’s attractiveness by responding to new needs, such as increasing outdoor activities that utilize Japan’s four seasons and natural beauty. The results also suggest that possibilities for travel could be expanded by incorporating different values such as sustainable tourism and workcations. We hope that the creation of attractive tourism regions will continue to be promoted in preparation for the upcoming resumption of overseas travel.

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