概要
公益財団法人日本交通公社(以下「JTBF」という。)は、株式会社日本政策投資銀行(以下「DBJ」という。)と共同で、「DBJ・JTBF アジア・欧米豪 訪日外国人旅行者の意向調査 2025 年度版」と題した調査レポートを発行しました。
当調査は、拡大の続くインバウンド市場において、自治体や事業者が具体施策を検討する際の基礎データとなることを目的に、2012 年より毎年、アジア・欧米豪12 地域の海外旅行経験者を対象としたアンケート調査を基にレポート化を実施したものであり、今回の調査レポートのポイントは以下のとおりです。
(1) 海外旅行先として引き続き人気の日本、居住国の日常でも身近な「日本食」や「コンテンツ」は好意喚起に有効
(2) 地方訪問意向も高く、どの地域にも誘客の可能性、地方誘客の核となるのは「自然・食・温泉」
(3) 「コンテンツ」「イベント・祭り」「伝統文化」に高い価値、高単価支出については、アジアは買い物、欧米豪は自然体験
(4) 高付加価値旅行者層は「自己実現」と「本物体験」を追求、「体験の質の向上」と「地域貢献」を両立した行動を選好
Survey summary
Japan Travel Bureau Foundation (hereinafter “JTBF”) and Development Bank of Japan Inc. (hereinafter “DBJ”) have jointly released a survey report titled “DBJ and JTBF: Survey on Tourist Travel to Japan from Asia, Europe, the United States, and Australia, 2025 Edition.”
This survey has been conducted annually since 2012 with the aim of providing fundamental data for local governments and businesses to consider concrete measures in the ever-expanding inbound tourism market. The report is based on questionnaire surveys of overseas travelers from 12 regions across Asia, Europe, North America, and Oceania. The key points of this year’s survey report are as follows:
(1) Japan remains a popular travel destination, and familiar elements in daily life such as Japanese food and cultural content in respondents’ home countries effectively foster positive feelings toward Japan.
(2) Strong interest in visiting regional areas, indicating potential for attracting visitors to all regions. The key attractions for regional tourism are nature, cuisine, and hot springs.
(3) High value placed on “content,” “events and festivals,” and “traditional culture.” Regarding high-value spending, shopping is prominent among Asian travelers, while nature experiences appeal more to travelers from Europe, North America, and Oceania.
(4) High-value travelers pursue “self-fulfillment” and “authentic experiences.” They prefer activities that combine enhancement of experience quality with contributions to local communities.
成果物
参考資料/Reference Material
「DBJ・JTBF アジア・欧米豪 訪日外国人旅行者の意向調査 2025年度版 参考資料」の記載に誤りがございました。
お詫び申し上げますとともに、下記の通り、訂正させていただきます。
「日本の観光地における指標」「関東」以降(P11~29)の差し替え
観光地指標(認知・訪問経験・訪問意向)の数値(%)を訂正しました(2025.11.21)。
他年度の研究・事業
この研究・事業の分類
| 分野 | 旅行者動向・観光統計 インバウンド |
|---|---|
| 関連する研究・事業 | |
| 自主事業区分 | 基盤調査研究 |
| 発注者 | 公益財団法人日本交通公社 |
| 実施年度 | 2025年度 |


